tisdag 15 mars 2016

Gästbloggare: Jag behöver mig själv

Hej alla! Här kommer ett nytt inlägg från vår gästbloggare Monica Björkell-Ruhl:

Mitt förra blogginlägg handlade om att känna sig behövd, närmare sagt handlade det om att frivilligarbete får mig att känna mig viktig och behövd. Två veckor senare har inte mina tankar bytts ut. Jag tror fortfarande på att en människa behöver känna sig behövd för att må bra, dock har den här tanken fått en ny dimension.
Förra veckan hade jag två viktiga och givande uppdrag på programmet, varav det ena bestod av en utbildning inklusive några timmars resande. Dagen före uppdragen blev jag sjuk i en förkylning eller flunssa av något slag. Jag stod inför ett val: delta eller inte delta?
Om jag hade stoppat mig full med febernedsättande medicin och kämpat in i det sista skulle jag kanske ha kunnat delta med risken att smitta ner de andra i sällskapet. Symptomen skulle förmodligen ha kommit tillbaka som en bumerang några dagar senare i dubbelförpackning. Jag stannade hemma.
När jag reflekterade över saken närmare landade jag vid följande tankar:
Vem behövde mig mer? Behövdes jag på mina uppdrag eller behövdes jag hos mig? Var mitt uppdrag att ta hand om mig själv?

 Att tänka på sig själv handlar inte om att vara självisk. Det handlar om vad jag behöver för att må bra. Det handlar om vem jag är när jag mår bra. För min del, när jag mår bra orkar jag och vill jag ta hand om mina medmänniskor. Jag tycker litet synd om alla miljoner eller biljoner i denna värld som ofta hamnar sist i kön och placerar sina medmänniskor före sig själv.
Jag har flugit en hel del i mitt liv. Det tog länge innan jag insåg att följande uppmaning och säkerhetsanvisning till passagerarna i flygplanet gäller i allra högsta grad i min vardag:
”Sätt syrgasmasken på din egen mun innan du hjälper andra”.
Om inte jag kan andas och ta hand om mig själv kan jag inte heller ta hand om andra.

 
 
Ibland måste du vila och låta världen klara sig utan dig.

Till slut en fråga till dig kära läsare:
Har du ”läst säkerhetsanvisningarna” för ditt liv?  Ser du till att sätta syrgasmasken på din egen mun innan du hjälper andra?
Ha en bra och trygg dag!

 - Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar