måndag 29 februari 2016

Gästbloggare: Känner du dig behövd?


Hej alla! Här kommer en text av vår gästbloggare Monica Björkell-Ruhl:
 


   Coaching varannan tisdag i Sympati. Foto: Monica Björkell-Ruhl

Varannan tisdag idkar jag mig åt frivilligarbete. Jag leder en coaching-grupp för personer med psykisk ohälsa för att stöda deras mentala och kroppsliga hälsa, livskvalitet samt trivsel i vardagen. Gruppen består av  medlemmar från Psykosociala föreningen Sympati rf i Helsingfors. När vi träffas pratar vi om hälsa, intressen, resor, relationer och jobb. Vi jobbar bland annat med att finna glädje i vardagen, komma igång med en hobby, få bättre kondition och ork. Vi upptäcker och ser varandras styrkor, bekantar oss med våra värderingar, önskemål och drömmar.

Coaching ökar förståelsen för dig själv. För detta behövs olika verktyg. Vi ställer kraftfulla frågor, lyssnar aktivt och skapar medvetenhet. Vi planerar och sätter upp små delmål och handlingsplaner. Steg för steg går vi framåt.

 
Ett av mina coaching verktyg är vykort. Foto: Monica Björkell-Ruhl.

Frivilligarbete är en menigsfull verksamhet för många. Inte bara för mottagaren av hjälpen utan också för givaren. De flesta som idkar frivilligarbete upplever det som meningsfullt. Det gör jag i alla fall. Frivilligarbete får mig att känna mig viktig och behövd.
Jag frågade en gång av min väninna om hon känner sig behövd. Hon blev tyst, funderade och svarade att det var en bra och väsentlig fråga.

Nu ställer jag några coach-frågor till dig, kära läsare:  
Känner du dig viktig?
Känner du dig behövd?
Vad eller vem får dig att känna dig viktig och behövd?

Håll en paus i dina sysslor och fundera på de här frågorna. När du funnit svar på dem, låt dem som får dig att känna dig viktig och behövd få veta det. Det ska jag också göra. Jag ska skriva till mina härliga gruppmedlemmar och berätta åt dem att de får mig att känna mig viktig och behövd.

Ses och hörs förhoppningsvis snart igen. Ha det gott!
- Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar