måndag 21 december 2015

Fridfull jul!

Julen är för många en familjekär högtid. Men julen kan också vara en jobbig tid. Hur ser Din jul ut? Vi bad några personer berätta hur julen ser ut hemma hos dem, eller om de har några speciella minnen från tidigare julaftnar som de vill dela med sig av. Här kommer några korta berättelser om julen. Med dessa berättelser vill vi önska just DIG en fridfull jul!

/Personalen på Psykosociala förbundet
 

En julhälsning från Purmo!
Förbundet önskade lite tankar och minnen om hur jag firar jul.
Till en början några minnen från mina barndomsjular, det var under 40-talet, under och strax efter kriget. Mamma lutade alltid lutfisk i björkaska, den skulle sättas i blöt på Anna-dagen tre veckor före jul. Hela golvet i storstugan täcktes med trasmattor för att hålla kölden ute, det var alltid kallt under julen den tiden. Mamma satte alltid upp nystärkta spetsgardiner till jul. Det fanns inte risgryn då efter kriget så mamma kokade korngrynsgröt i stället. Den skulle kokas två till tre timmar innan grynen blev mjuka.
Hur vi firar jul nuförtiden? Efter alla julfester och julmiddagar under december försöker vi lugna ner oss till julen. Vi har skapat en tradition, på julaftonseftermiddagen är vi på julbön i kyrkan, efter det går vi ner på gravgården till mina föräldrars grav och kollar att ljusen brinner. Sen blir det julmiddag och julklappsutdelning. Sent på julaftonen åker vi till Zionkyrkan där de firar minnet av Jesu födelse med en andakt kallad Stilla natt. Det är mycket högtidligt.
Under resten av julhelgen försöker vi koppla av hemma. Kanske går vi ut på en promenad om vädret tillåter, annars sitter vi framför teven eller datorn.
Fjolårsjulen var lite annorlunda, då firade vi jul på Raitismaja i Äkäslompolo med en grupp andra reslystna. Det blev en minnesrik jul, fastän det var över tjugo grader kallt ute fanns det värme och gemenskap inomhus.
Många Julhälsningar till alla vänner och bekanta runt om i Svenskfinland!
Gunnar Enlund

Min JUL
För mig är julen en riktig familjehögtid! Helst vill jag bara umgås med familjen, vila och äta gott, går också gärna i julkyrkan. Skönt att under julen kunna njuta av uppesittarkvällar med t.ex. någon bra film. På julafton så brukar vi samlas, min egen familj, min tvillingsyster med familj och mina föräldrar för julmiddag. Kalle Ankas jul och julgubben brukar också höra till, julen är trots allt mycket barnens högtid. För mig är julen också en tid som stämmer till eftertanke och en tacksamhetens högtid. Vi här i vårt land har så mycket att vara tacksamma för och personligen så är jag tacksam för att jag får fira jul tillsammans med nära och kära, en speciell tanke går till min mamma! Som vid alla högtider så finns sorgen  och saknaden också med, sorgen över en älskad dotter, som en extra påminnelse om att vi ska ta hand om varandra....
Önskar er alla en skön jul
Camilla 

Julen är min absoluta favorithögtid. Redan i november smyger sig de första tomtarna fram hos oss. Julafton brukar vi fira både hos min sambos farmor och hos mina föräldrar. Kalle Anka är ett måste, efter att ha sett det 21 år kan man programmet utantill, men julfiilisen infinner sig inte riktigt om det inte står på, åtminstone i bakgrunden. Under julhelgen brukar hela släkten samlas. Vi äter farmors och mormors supergoda julmat, pratar och skrattar. Runt ett stort matbord bland mina nära och kära trivs jag bäst.
Jag vill önska er allihopa en riktigt god jul och ett gott nytt år 2016!
-Ida

För mig är julen ljusets högtid under den mörkaste tiden på året och en möjlighet till mänsklig varm samvaro i ljusets sken. Julen har för mig inte någon mer eller större betydelse än någon annan tidpunkt eller annan dag på året. Julen kan vara både fylld av egoism, stress, konsumtionshysteri, och en stor förväntan på något som aldrig blir verklighet, ekonomisk fattigdom och icke självvald ensamhet,  men också en möjlighet att dela sin rikedom av glädje, skratt, sorg, lidande och smärta precis som alla andra dagar under året  Många människor, anhöriga och släktingar man mött finns inte längre och snart är man själv en del av det, så är livets gång och även när det gäller julen. Julen den mörkaste tiden på året, är hoppet om för oss alla som ännu lever, att det kommer en vår då solens varma ljus strålar intensivt och länge och allt föds på nytt.

Julhälsningar,
Henrik Lagerberg

I snart 3 år har jag jobbat som vikarierande verksamhetsledare på Vänstugan Svalboet och julen har fått en helt annan innebörd. När man jobbar i ett människonära arbete och möter alla olika livsöden känner man en kluven känsla inför julhelgen. Julen har alltid haft stor betydelse för mig, det är en familjehögtid fylld med värme och glädje. I samma andetag känner jag stor empati för dem som inte fylls med samma värme och glädje, utan känner helt det motsatta. Jag hoppas att Vänstugor runt om kan erbjuda en liten ljusglimt för många över julhelgen och dämpa den negativa känsla som kan finnas hos många. Jag skänker Er alla en tanke när jag tänder ett ljus på julaftonsmorgon.
Må julen fylla ditt hem med glädje, ditt hjärta med kärlek och ditt liv med skratt.

God Jul till dig önskar Sofia


Så länge jag minns  har mina föräldrar, min bror och jag promenerat till begravningsplatsen i Pörtom, för att tända ett ljus på storebrors grav. Han levde endast en vecka. Många gånger har jag funderat hur mitt liv skulle ha varit om han fått leva. Då fanns det inte dagens lyktor, utan vi byggde en snölykta om det var blidväder, eller byggde ett skydd av pärtor för det enkla ljuset. I år kommer vi också att åka till vår familjegrav. Till julen hör också att jag  skall sätta en slant i Frälsningsarméns julgryta. Julen är också i vår familj jultomtens och klapparnas dag.

God Jul önskar Christer


Julafton är för mig en dag för familjen då vi samlas, äter gott och umgås. Vi besöker farmor och farfar som bor ensamma  och jultomten inväntas på besök och det väntar vissa ivrigt på, både mindre och större barn!  Min äldste son fyller år på Juldagen så det blir en snutta födelsedagsfest också mitt i julfirandet. Julen är samtidigt en helg då vi minns och sörjer de döda släktingar, nära och kära som inte mera finns bland oss. Vi för ljus till gravarna och tänder också ljus för dem som är begravda längre bort. Det finns en saknad och smärta inbakad i julfirandet. Jag vet att några av mina allra närmaste har det väldigt tungt och svårt i sin saknad och skulle säkert skippa hela julfirandet om det vore möjligt. Julen påminner om hur det skulle ha kunnat vara om döden inte skiljt oss åt alldeles för tidigt. Mina tankar går också till alla de ensamma som sitter ensam i Julhelgen och inte har en sådan gemenskap och social samvaro som jag skulle önska alla fick ha och uppleva oberoende sin livssituation. Jag känner oerhörd tacksamhet över att jag får ha mina kära och närmaste familj i min närhet under Julhelgen i år. Jag vet att det inte är alla förunnat.
Fridfull Julhelg önskar Bodil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar