fredag 16 oktober 2015

När ordet "borde" plågar oss

Hej på er!
Det har varit lite tyst här på bloggen några dagar, av den enkla anledningen att vi har haft några dagars höstlov. Men nu är vi tillbaka, och vi ser fram emot några intensiva veckor med seminarier, förbundsmöte i Helsingfors, Mentalhälsomässan i november och diverse planeringsmöten. Bland annat. Dessutom ska en ny tidning produceras, den sista för det här året. Temat på den tidningen är psykisk hälsa i arbetslivet. Ett aktuellt och viktigt tema tycker jag. Hoppas att ni kommer att gilla den!

Jag skulle vilja dela med mig av en bok som jag läser just nu. Den heter "Ditt inre centrum" och är skriven av Marta Cullberg Weston, och handlar om självkänsla, självförtroende och självbild. Mycket intressant. Hon skriver sådant som åtminstone jag behöver höra ibland. Till exempel om alla "borden" som ofta fyller mitt tänkande. "Jag borde göra det och det...". Så här skriver hon:

Om ditt liv är styrt av saker du tycker att du borde göra är det hög tid att fokusera på detta destruktiva inslag i ditt tänkande. När en tanke eller mening börjar med "Jag borde..." är det uppenbart att du inte har lust. "Jag borde städa" betyder "Jag vill inte städa..." och du kommer inte att städa, men du kommer att plåga dig själv med nedsättande omdömen om du inte gör det. Det är ett finurligt självplågeri. Sortera bort självplågande BORDEN - de fyller ingen vettig funktion.

Visst finns det saker i livet vi inte har lust med som vi ändå måste göra. Vi gör dem för att vi inser att de är för vårt eget bästa på längre sikt. Det är något annat än en inre terrorregim av borden som underminerar självkänslan.



Marta Cullberg Weston skriver även att många BORDEN kan ha sitt ursprung i vad man tror att andra tycker att man borde göra.

Mycket klokt skrivet, tycker jag.
Den här helgen ska jag fokusera på saker jag vill göra, som jag har lust att göra. Inte saker som jag borde göra.

Må väl!
/Pernilla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar