torsdag 29 oktober 2015

Jakten på sinnesro

Kollegan Ida Blomström har läst "Generation ångest - min jakt på sinnesro" och berättar såhär om boken:

”Generation ångest – min jakt på sinnesro” är skriven av journalisten Scott Stossel. I boken berättar han självutlämnande om såväl plågsamma som komiska situationer han hamnat i på grund av sin sjukdom. Han berättar bland annat om hur det känns att akut drabbas av orolig mage vid en fin tillställning och hur han knappt minns något från sitt eget bröllop eftersom han var så nervös.



Boken är indelad i 5 olika kapitel. De flesta av dessa kapitel är lätta att förstå och väldigt intressanta men ett par av dem innehåller väldigt mycket fakta. Det blir ibland lite för mycket fakta för mig.
Jag känner att jag inte riktigt kan ”hänga med i svängarna” och då tappar jag snabbt intresset för just det kapitlet. Även om boken är mycket lärorik så känner jag att den riktar sig mera mot människor som behandlar denna sjukdom och inte till de som själva lider av den. Dessutom tror jag att jag är för ung för att kunna dra paralleller till en del saker i den här boken.
Boken ger mig blandade känslor, jag gillar den samtidigt som jag tycker att den är lite väl teoretisk ibland. Med andra ord rekommenderar jag boken åt den som inte låter sig skrämmas av mycket och liten text, boken är mycket intressant om än teoretisk och jag har lärt mig en mängd nya saker.

Ida Blomström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar