måndag 23 juni 2014

Vår rätt att vara människor

Hej på er alla! Så här sista veckan på kansliet innan vi tar sommarpaus, tänkte jag berätta om en väldigt intressant bok jag läste å jobbets vägnar. Den heter "Från Man till Människa" och är skriven av Sveriges mest kända transvestit, Claes Schmidt/Sara Lund i samarbete med författaren Vesna Malander. I över 50 år stuvar Claes Schmidt effektivt undan en annan sida av sig själv, den andra sidan - den kvinnliga sidan. Han samlar alla kvinnliga attribut i en speciell väska som han förpassar långt in i garderoben. Det är en väska som han bara plockar fram när ingen kan se.

Jag är man och klär mig i kvinnokläder ibland för att plocka fram något som jag inte får kontakt med annars. /.../ För att må bra måste jag få klä mig som Sara då och då. Att vara transvestit är inte en böjelse, utan ett sätt att vara och tänka. En variation. Det är inte märkvärdigare än så. Alla människor måste äta och sova för att må bra. En transvestit måste byta könsroll för att må bra. Det handlar inte om sex och kön, det handlar om känslor.



Idag är Claes Schmidt Sveriges mest kända transvestit och en av landets mest bokade föreläsare. I sina framträdanden vill han bredda åhörarnas sätt att tänka och inspirera andra att våga reflektera över sig själva och andra - utan att döma. Han talar om vår rätt att vara människor och vår rätt att slippa kategoriseras. Måste man vara antingen det ena eller det andra? Kan vi inte bara få vara oss själva?

I nästa nummer av Respons kan du läsa hela recensionen av "Från Man till Människa" och en längre intervju med Claes Schmidt. Missa inte det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar